flightcoach
VR simulator

jouw vliegskills krijgen een upgrade.

De kracht van de simulator

Stel je eens voor dat je je vaardigheden als paragliding-/paramotor piloot kunt verbeteren, waarbij je uitsluitend kunt focussen op de onderdelen waar je het meest te leren hebt én 100% invloed hebt op de weersomstandigheden. Dat is de kracht van onze simulator. Dit filmpje zegt het allemaal:

 

Hoevaak heb jij in de lucht niet al gedacht “als ik nu even op pauze kon drukken om even wat dingen af te stemmen met de instructeur”, of “kon ik maar even 1 minuut terug in de tijd gaan en dit opnieuw proberen”. In onze VR simulator is dat de normaalste zaak van de wereld. Hierdoor leer je in een simulatortraining zoveel, dat is te vergelijken met tientallen vluchten in het echt! Het is niet voor niets dat verkeersvliegers zoveel uren doorbrengen in een simulator, ook voor hen is écht vliegen veel duurder en minder efficient.

Vind je doellanden lastig? Dan gaan we daar op focussen. Dit is normaal slechts een fase van minder dan 2 minuten in je vlucht. In de sim kunnen we dat eindeloos herhalen, met verschillende windcondities, op verschillende lokaties. Of wil je (beter) leren thermiekvliegen? Dan maken we eerst makkelijke condities voor je en leren je daarin te draaien. Daarna maken maken we het moeilijker… of heftiger! Jij zit aan de tokkels, wij creeëren jouw perfecte leeromgeving. Wil je weer even inkomen voor je aankomende vliegtrip? In de sim kun je naar hartelust oefenen!

 

Zo haal je een extreem rendement uit je training bij Flightcoach. Je kunt kiezen uit de kennismakingsdeal of een pakket mét resultaatgarantie.

Druk op de knop onder het pakket van jouw keuze om direct een tijdslot te reserveren. Betalingen verlopen via betaalprovider paypal maar je hoeft GEEN paypal account te hebben om te betalen. Kies in dat geval voor betalen als gast en betaal met je creditcard. Na betaling en boeking ontvang je gedetailleerde lokatie instructies.

 

Alle onderstaande prijzen zijn inclusief 21% BTW.

Kennismakingsdeal

We stellen onze dienstverlening graag aan je voor, op een laagdrempelige manier! Via onderstaande kennismakingsdeal kun je tegen een zeer gunstig tarief eens komen proberen hoe simvliegen jou verder kan helpen. Tijdens deze sessies krijg je 1:1 aandacht van onze simulator instructeur. Mocht je met een groepje piloten (max 3) een sessie willen boeken, dan kan dat ook, neem dan even per e-mail contact op.

Voor de kennismakingsdeal geldt dat deze per persoon eenmalig kan worden worden afgenomen. 

Dit is je schema
Dit kan je doen

trainings paketten mét resultaatgarantie

Echt stappen zetten met je vliegcarriere, dat doe je door in jezelf te investeren met een van onderstaande paketten. Voor de kosten van minder dan de gemiddelde vliegweek, doe je ervaring op die gelijk staat aan meerdere weken vliegen. En als enige opleider ter wereld binnen het paragliden, bieden we je een resultaatgarantie. De effectiviteit en efficïency van de simulator maken dit mogelijk. Voor het bedrag dat jij investeert krijg jij de resultaten zoals geschetst, gegarandeerd! Maar wat als het tegen zit? Shit happens, that’s life. Onze resultaatgarantie zorgt ervoor dat jij daar geen last van hebt, want dat risico nemen wij van je over. Eventuele extra sessies die nodig zijn om je afgesproken doelen te behalen krijg je geheel kostenloos van ons! (Het maximale aantal gratis sessies is gelijk aan het aantal betaalde sessies)

Voor alle pakketten geldt dat deze (meestal) bestaan uit drie sessies van één uur, waarbij we steeds praktijk en theorie afwisselen, zodanig dat je de theorie steeds direct kunt toepassen en kunt reflecteren op hetgeen je net gedaan hebt. Dit is een unieke stijl van leren die alleen mogelijk is in een simulator. Klik op de knop hieronder om je pakket te bestellen, dit gaat via een mailtje.

 

Landen

Landen wordt pas relaxt als je het goed kunt, in verschillende condities. Na een lange, mogelijk vermoeiende thermiekvlucht is een veilige landing erg belangrijk, terwijl dan vaak juist de condities uitdagend zijn. Ook daartoe kunnen we de sim aanwenden, we hebben diverse landingsvelden en gebieden waarheidsgetrouw nagemaakt, waardoor je vaardigheden en inschatting direct “transportabel” zijn van de actuele naar de gesimuleerde situatie. 

 

Dit beheers jij straks

Thermieken

Een zeer belangrijk element van goed kunnen thermiekvliegen is het centreren in een bel, met verschillende windcondities. De simulator leent zich uitstekend voor het verbeteren van deze en gerelateerde vaardigheden. Je gaat leren een bel te vinden, daarin te centreren en vervolgens je stijgsnelheid te optimaliseren. Dit betekent o.a. dat we kijken naar de overgang van achten naar het maken van cirkels, het invliegen en uitvliegen van de bel, het verschil tussen loef- en lijzijde. We gaan werken aan de zogeheten “speed to fly” oftwel wanneer vlieg je minimum sink, wanneer vlieg je maximum range. We gaan op den duur timen hoe lang jij doet over het boeken van 200 hoogtemeters en gaan dit herhalen in verschillende condities en ook met verschillende rem input. Zo ga je zeer expliciet merken wat de invloed is van jouw vlieggedrag op je hoogtewinst en gaan je skills als een raket vooruit.

Dit beheers jij straks

Duinsoaren

Bij het duinsoaren komen verschillende technische vaardigheden aan bod, waarvan we er een aantal in de simulator goed kunnen trainen. We gaan werken aan het vinden van de ideale lijn, waar je de meeste lift vindt en dus het hoogste komt. Ook ga je leren de minimale lijnen te vliegen, dus te zoeken waar de rand van de liftband zich bevindt, zowel aan de duin als de zee-zijde.  Dit is een nuttige vaardigheid die je in de praktijk zult toepassen bijvoorbeeld als je wilt uitwijken voor andere piloten, zonder te hoeven landen. We gaan ook experimenteren met hoe ver je boven zee kunt vliegen voordat je terug moet keren. Deze oefening helpt je met inschatten van je glijgetal, grondsnelheid en draaicirkel. De kunst is om te proberen zo laag mogelijk terug te keren en op een gecoördineerde en relaxte manier terug de liftband in te vliegen.

Dit beheers jij straks

simulator versus echt vliegen

goede vragen

Je neemt plaats in een harnas wat is opgehangen zodat je vrij kunt bewegen. Je kunt ook je eigen harnas meenemen! Je hebt tokkels in je handen, die verbonden zijn met sensoren, zodat het systeem de stuuruitslag kan bepalen, ditzelfde geldt voor sturen met gewichtsverplaatsing. Sturen voelt dus heel natuurlijk. Op je hoofd krijg je een virtual reality bril, dat is soort duikbril met daarin twee beeldschermpjes, voor ieder oog een. Hierdoor verplaats je jezelf letterlijk naar een virtuele wereld, waarbij je net als in het echt diepte kunt zien. De bril is verbonden met een speciale computer, waarop een professionele flightsimulator draait. Als je om je heen kijkt zie je een realistische weergave van wat je in het echt ook zou zien. Beneden je zie je je benen en boven je de paraglider. In de verte zie je (afhankelijk van welk scenario we laden) de bergen, de bomen en gebouwen… Er rijden auto’s. De instructeur staat letterlijk naast je en bedient de simulator. We kunnen pauseren en zaken opnieuw proberen. We kunnen de windrichting en snelheid veranderen, het soort weer en de hele omgeving. We kunnen je vlucht laten starten waar we maar willen en hebben zo maximale vrijheid jou een zo leerzaam mogelijke ervaring te geven.

Met de stuurtokkels en je gewichtsverplaatsing.

Onze klanten beoordelen het vliegen in onze sim als “zeer realistisch”, vergelijkbaar met echt vliegen dus en daar zijn we erg blij mee. Dit zorgt ervoor dat je zo “wegvliegt” in onze simulator, voor jouw brein is er nauwelijks verschil met echt vliegen. Die verschillen zijn er natuurlijk wel, als je daar meer over wilt lezen kijk dan bij de vraag hieronder.

In principe kunnen we overal ter wereld vliegen met de sim! Het namaken van de vlieggebieden is wel deels handwerk en kost veel tijd. Op dit moment hebben we onderstaande gebieden beschikbaar. Mocht je ergens willen vliegen wat niet in het lijstje staat, geef dat dan bij je boeking aan. We streven er dan naar om jouw vliegspot zo snel mogelijk te bouwen, mocht dat niet lukken voordat je bij ons komt, dan kun je vliegen in een van onderstaande gebieden. Neem even contact op voordat je boekt als dat echt een probleem voor je is, bijvoorbeeld omdat jouw doel is een specifiek gebied te verkennen wat wij nog niet gemodelleerd hebben.

Greifenburg – Oostenrijk
Annecy – Frankrijk
Dune du Pyla – Frankrijk
Bassano Paradiso – Italië

Onze simulator is continue in ontwikkeling en er komen regelmatig nieuwe features en dus trainingsmodules beschikbaar. Natuurlijk zijn we graag transparant over de huidige beperkingen zodat jij weet wat je kunt verwachten. Je kunt met de sim vliegen en landen maar je kunt er alleen in zitten. Je kunt dus niet de start oefenen of het lopen op de grond na de landing. De landingsflare zelf oefenen we meestal niet volledig, die kun je beter in het echt leren, omdat de weerstand van de vleugel niet goed te voelen is in de huidge versie van de sim. Vlieggedrag met vervormingen in het scherm worden nog niet gesimuleerd, je kunt dus geen inklappers of b-stall trekken. We hebben nog geen speedsysteem. De simulatie van thermiek is voldoende realistisch om goed te leren centreren, een van de lastigste vaardigheden bij thermiekvliegen. Wat nog niet klopt is de lokatie van thermiekbellen, het leren vinden van thermiek aan de hand van de landschapsvorm en wind kunnen we dus nog niet trainen. Ook zijn we nog druk bezig het mogelijk te maken andere piloten in de lucht te simuleren, momenteel ben jij nog de enige in de lucht, lekker rustig dus.

Als je nog niet eerder een VR bril hebt gebruikt, moet je brein daar in sommige gevallen aan wennen. Dit kan bij sommige mensen voor wat ongemak zorgen, maar de meeste mensen hebben nergens last van. Naarmate je vaker een VR bril draagt verdwijnt dit effect vanzelf. Om je rustig te laten wennen werken we met meerdere tijdslots met korte pauzes tussendoor. Als je van jezelf weet dat je vatbaar bent voor wagenziekte, is er een wat vergrote kans dat je dat in de simulator ook hebt. Je kunt de medicatie die je daarvoor gebruikt ook in de simulator gebruiken.

Nee,  in principe niet, maar als je ook lenzen hebt raden we je aan die in te doen. De VR bril past over kleinere monturen heen, maar we zullen het per geval moeten bekijken. Mocht je geen lenzen hebben en je bril past niet in de VR bril, dan nog is in veel gevallen de simulator een prima trainingsmiddel.

Onze klanten beoordelen de beeldkwaliteit als “realistisch genoeg”. Deze simulator is ontwikkeld om het vlieggedrag en besturing van een paraglider zo realistisch mogelijk na te bootsen om zo een perfect leermiddel te creeëren. Onze focus ligt dus ook op de herkenbaarheid van referentiepunten en het landschap, maar in alle transparantie: het is niet ons doel alles fotorealistisch te maken. Als onze klanten een circuit vliegen op een landingsveld waar ze in het echt ook gevlogen hebben, maken ze dezelfde keuzes, op dezelfde momenten, met hetzelfde resultaat tot gevolg!

Wij zien dit als een aanvulling op “gewone” vliegles. Om een lang en blij leven als paragliding piloot te leiden is een goede opleiding en actuele ervaring essentieel, hier kunnen diverse scholen je in voorzien. Onze simulator vervangt dat niet, maar vult dat aan en bouwt daarop voort. In de beroepsluchtvaart worden piloten voor een groot gedeelte opgeleid in simulatoren en moeten ze zelfs jaarlijks examens doen op simulatoren om te laten zien dat ze het vereiste kwaliteitsniveau halen. Bij ons gebruik je de simulator om specifieke vaardigheden een enorme boost te geven en om weer “in the flow” te komen voor als je een tijdje niet gevlogen hebt. Dat leidt er toe dat je minder tijd aan deze zaken kwijt bent bij het echte vliegen, wat natuurlijk een tijds- en kostenbesparing inhoudt.

Dat mag jij kiezen! Bij het boeken krijg je (bij de meeste programma’s) de keuze uit alleen of samen. In beide gevallen krijg je evenveel tijd in de simulator, het verschil is de duur van het tijdslot en de afwisseling. Kies je voor alleen, dan sta je eerder weer buiten. Kies je voor samen met anderen, dan proberen we je te combineren met andere klanten en is je tijdslot langer. Op die manier kunnen we de pre- en debriefing gezamenlijk doen en leert iedereen van elkaar. Het is ook prettig om even pauze te hebben tussen de blokken door en dat kan op deze manier door af te wisselen. Diegene die in de simulator zit krijgt alle aandacht van de instructeur, de anderen kunnen dan meekijken op een beeldscherm of bereiden hun eigen oefeningen voor.

Omdat het een zeer intensieve training betreft. Zien we echt vliegen als het drinken van limonade, dan is vliegen in onze sim net alsof je pure siroop drinkt. Je krijgt veel meer smaak binnen in een slokje! Dan is het verstandig na een paar slokken even pauze te nemen. Je kunt het geleerde dan even in je opnemen en er op reflecteren en bedenken waar je de focus gaat leggen in het volgende blok.

Een vliegminuut in de simulator is vele malen goedkoper dan een minuut “actual” vliegen én je kunt deze minuut veel gerichter besteden. Reken eens uit wat een minuut echt vliegen je kost. En hoeveel van die minuut besteed jij eigenlijk aan het doen van dingen die echt waarde toevoegen aan je kwaliteiten als piloot? Echt vliegen is natuurlijk waar je dit allemaal voor doet, om daar het onderste uit de kan te halen kan wat extra simulator training enorm helpen. 

Wij hebben voor elk wat wils. Van mensen die nog nooit gevlogen hebben en eens willen voelen hoe het zal zijn om op een kilometer boven de bergen te zweven. Tot XC piloten die jaarlijks honderden kilometers afleggen die voor het vliegseizoen begint al vast even willen invliegen. Bij al onze trainingsprogramma’s staat een specifieke doelgroep aangegeven, om voor een optimale klantervaring te kunnen zorgen. Iemand die nog nooit gevlogen heeft, leren landen met keiharde vlagerige crosswind op een klein veldje is niet zo’n succes… dat bedoelen we daarmee. Mocht je twijfelen of een programma geschikt voor je is, overleg dan voor het boeken even met ons, we denken graag met je mee.

We helpen graag waarde toe te voegen aan jouw vliegschool of club! De simulator is een professionele toevoeging aan je vliegbedrijf en wordt op licentie/huur basis aangeboden. Het product “simulator” houdt in: hard- en software, in combinatie met opleiding in gebruik, uitgewerkte trainings scenario’s, een instructie syllabus, onderhoud, service, updates en licentierechten. De simulator is momenteel beschikbaar via pre-order en de wachttijd is enkele weken. Neem gerust contact op om de mogelijkheden en kosten te bespreken.

We hebben vooralsnog geen plannen om een consumentenversie op de markt te brengen.